„A” TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS
A
Hangony Községi Önkormányzat a Kulturális és Innovációs
Minisztériummal együttműködve, a felsőoktatásban részt vevő
hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes
térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet alapján
ezennel
kiírja a 2026. évre a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot
felsőoktatási hallgatók számára a
2025/2026. tanév második és a 2026/2027. tanév első félévére
vonatkozóan,
összhangban
-
a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény,
-
a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet),
-
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény,
-
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási,rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi
CXXXII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 363/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet, -
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény,
-
az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény,
-
az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet,
-
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény,
-
a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény,
-
a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény,
-
a digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI.6.) Korm. rendelet,
-
az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény,
-
a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad
áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete (továbbiakban: GDPR), -
a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény,
-
a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról
szóló 2021. évi IX. törvény
vonatkozó rendelkezéseivel.
1. A pályázat célja
A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer (a továbbiakban: Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer) célja az
esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok felsőoktatásban való részvételének
támogatása. A Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer többszintű támogatási rendszer, amelynek pénzügyi fedezeteként három
forrás szolgál: a települési önkormányzatok által nyújtott támogatás, a vármegyei önkormányzatok által nyújtott támogatás
és a felsőoktatási intézményi támogatás. Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos adatbázis-kezelői,
koordinációs, a települési és vármegyei ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat a Nemzeti Kulturális
Támogatáskezelő (a továbbiakban: NKTK) végzi, míg az elbírálási feladatokat az ösztöndíjpályázathoz csatlakozó települési és
vármegyei önkormányzatok látják el.
A Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer jogszabályi hátteréül a Korm.rendelet és a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szolgál.
2. A pályázók köre
Bursa Hungarica Ösztöndíjban a Korm. rendelet 18. § (2) bekezdése alapján kizárólag a települési önkormányzat területén állandó lakóhellyel(a továbbiakban: lakóhely) rendelkezők részesülhetnek. [A Korm.rendelet „állandó lakóhely” fogalma a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény „lakóhely” fogalmának feleltethető meg, amelyet a pályázó a lakcímkártyájával tud igazolni.]
Az ösztöndíjpályázatra azok a települési önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező, hátrányos szociális helyzetű
felsőoktatási hallgatók jelentkezhetnek, akik a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 1. mellékletében szereplő felsőoktatási
intézményben (felsőoktatási hallgatói jogviszony keretében) teljes idejű (nappali munkarend) alapfokozatot
és szakképzettséget eredményező alapképzésben, mesterfokozatot és szakképzettséget eredményező mesterképzésben, osztatlan
képzésben vagy felsőoktatási szakképzésben folytatják tanulmányaikat.
Az ösztöndíjra pályázhatnak a 2025 szeptemberében felsőoktatási tanulmányaik utolsó évét megkezdő hallgatók is. Amennyiben az
ösztöndíjas hallgatói jogviszonya 2026 őszén már nem áll fenn, úgy a 2026/2027. tanév első félévére eső ösztöndíj
már nem kerül folyósításra.
Az ösztöndíjra pályázatot nyújthatnak be azok a hallgatók is, akiknek a hallgatói jogviszonya a felsőoktatási intézményben a
pályázás időpontjában szünetel. Az ösztöndíj folyósításának feltétele, hogy a 2025/2026. tanév második félévére a beiratkozott hallgató aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkezzen.
Nem részesülhet ösztöndíjban az a pályázó, aki:
-
honvéd tisztjelölt, rendvédelmi oktatási intézmény tisztjelöltje, a
Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú, valamint a
rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományú
hallgatója, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos
állományú hallgatója, rendészeti képzésben részt vevő ösztöndíjas hallgató; -
doktori
(PhD) képzésben vesz részt;
-
kizárólag
külföldi intézménnyel áll hallgatói jogviszonyban és/vagy
vendéghallgatói képzésben vesz részt; -
akiről hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a pályázat benyújtásakor a támogatási döntés tartalmát érdemben befolyásoló, valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott, vagy ilyen nyilatkozatot tett;
-
aki a pályázat benyújtását megelőző három naptári éven belül az államháztartás alrendszereiből juttatott valamely
támogatással összefüggésben a támogatási szerződésben/támogatói okiratban/ösztöndíjszerződésben
foglaltakat önhibájából nem vagy csak részben teljesítette.
Amennyiben
a pályázó a támogatást ismételten igénybe kívánja venni – a vonatkozó jogszabályok biztosította keretek között –, úgy
az ösztöndíj-pályázatot a következő évi pályázati fordulókban újra be kell nyújtania.
3. A pályázat benyújtásának módja és határideje
A pályázatbeadáshoz a Bursa Hungarica Elektronikus Pályázatkezelési
és Együttműködési Rendszerben (a továbbiakban: EPER-Bursa
rendszer) egyszeri pályázói regisztráció szükséges, melynek
elérése:https://bursa.emet.hu/paly/palybelep.aspx
Azok a pályázók, akik a korábbi pályázati években regisztráltak a
rendszerben, már nem regisztrálhatnak újra, ők a meglévő
felhasználónév és jelszó birtokában léphetnek be az EPER-Bursa
rendszerbe. Amennyiben jelszavukat elfelejtették, az Elfelejtett
jelszó funkcióval kérhetnek új jelszót. A pályázói regisztrációt
követően lehetséges a pályázati adatok rögzítése a
csatlakozott
önkormányzatok
pályázói részére. A pályázati űrlapot minden fordulóban újra
ki kell tölteni! A személyes és pályázati adatok ellenőrzését,
rögzítését követően a pályázati
űrlapot kinyomtatva és aláírva
a települési önkormányzathoz kell benyújtaniuk a pályázóknak.
A pályázat csak a pályázati kiírásban meghatározott csatolandó
mellékletekkel együtt érvényes. A pályázati kiírásban
meghatározott valamely melléklet hiányában a pályázat formai
hibásnak minősül. A benyújtott pályázatok befogadását az
önkormányzat köteles az EPER-Bursa rendszerben igazolni. A be nem
fogadott pályázatok a bírálatban nem vesznek részt.
A
pályázat rögzítésének és az önkormányzathoz történő
benyújtásának
határideje:
2025. november 4.
A
pályázatot az EPER-Bursa rendszerben kitöltve, véglegesítve,
onnan kinyomtatva, aláírva kizárólag a lakóhely szerint
illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalához
kell benyújtani.
A
pályázat kötelező mellékletei:
a) A felsőoktatási intézmény által elektronikusan kibocsátott
hallgatói jogviszony-igazolás kinyomtatva és a pályázó által
aláírva, vagy eredeti, papír alapú hallgatói
jogviszony-igazolás, illetve annak hiteles másolata a 2025/2026.
tanév első félévéről.
Amennyiben
a pályázó egyidejűleg több felsőoktatási intézménnyel is
hallgatói jogviszonyban áll, pályázatában csak azt a
felsőoktatási intézményt kell megneveznie, amellyel elsőként
létesített hallgatói jogviszonyt. A felsőoktatási intézmények
szerződése alapján folyó, közösen meghirdetett – egyik szakon
nem hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár –
kétszakos képzés esetében a hallgató a nem hitéleti képzést
biztosító felsőoktatási intézményt köteles megnevezni.
b) Igazolás
a pályázó és a pályázóval egy háztartásban élők egy főre
jutó havi nettó jövedelméről.
A pályázati űrlap csak a fent meghatározott kötelező
mellékletekkel együtt érvényes, valamely melléklet hiányában a
pályázat formai hibásnak minősül.
Egy
háztartásban élők:
a
pályázó lakóhelye szerinti lakásban életvitelszerűen együtt
lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel
rendelkező személyek.
Jövedelem:
a szociális igazgatásról
és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. §
(1) bekezdés a) pontja alapján az elismert
költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett
–
aa) a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a
továbbiakban: Szjatv.) szerint meghatározott, belföldről vagy
külföldről származó – megszerzett – vagyoni érték (bevétel),
ideértve az Szjatv. 1. számú melléklete szerinti adómentes
bevételt, és
–
ab) azon
bevétel, amely után a kisadózó vállalkozások tételes adójáról
szóló 2022. évi XIII. törvény, a kisadózó vállalkozások
tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi
CXLVII. törvény, vagy az egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény szerint adót,
illetve hozzájárulást kell fizetni.
Elismert költségnek
minősül az Szjatv.-ben elismert költség, valamint a fizetett
tartásdíj. Ha a magánszemély az egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulás, a kisadózók tételes adója vagy a kisvállalati
adó alapjául szolgáló bevételt szerez, a bevétel csökkenthető
az Szjatv. szerint elismert költségnek minősülő igazolt
kiadásokkal, ennek hiányában a bevétel 40%-ával. Ha a
mezőgazdasági őstermelő adóévi őstermelésből származó
bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha
részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított
támogatással növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthető
az igazolt költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelő
összeggel, vagy a bevétel 85%-ának, illetőleg állattenyésztés
esetén 94%-ának megfelelő összeggel.
Befizetési kötelezettségnek
minősül a személyi jövedelemadó, a magánszemélyt terhelő
egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás,
társadalombiztosítási járulék és az egészségügyi
szolgáltatási járulék.
Nem minősül jövedelemnek:
-
a rendkívüli települési támogatás, valamint a lakhatáshoz
kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, a gyógyszerkiadások
viseléséhez és a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot
felhalmozó személyek részére nyújtott települési támogatás, -
a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a gyermekek védelméről
és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény
20/A. §-a szerinti támogatás, a 20/B. §-ának (4)-(5) bekezdése
szerinti pótlék, a nevelőszülők számára fizetett nevelési
díj és külön ellátmány, -
az anyasági támogatás,
-
a nyugdíjprémium, az egyszeri juttatás, a tizenharmadik havi
nyugdíj, a tizenharmadik havi ellátás és a szépkorúak
jubileumi juttatása, -
a személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj
megállapítása kivételével a súlyos mozgáskorlátozott
személyek pénzbeli közlekedési kedvezményei, a vakok személyi
járadéka és a fogyatékossági támogatás, -
a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján
biztosított juttatás, -
az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV.
törvény alapján történő munkavégzésnek, valamint a
természetes személyek között az adórendszeren kívüli
keresettel járó foglalkoztatásra vonatkozó rendelkezések
alapján háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló
jogviszony keretében történő munkavégzésnek (a továbbiakban:
háztartási munka) a havi ellenértéke, -
a házi segítségnyújtás keretében társadalmi gondozásért
kapott tiszteletdíj, -
az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatás,
-
a szociális szövetkezet tagja által, a közérdekű nyugdíjas
szövetkezet öregségi nyugdíjban vagy átmeneti bányászjáradékban
részesülő tagja által, valamint a kisgyermekkel otthon lévők
szövetkezetének nem nagyszülőként gyermekgondozási díjban
vagy gyermekgondozást segítő ellátásban részesülő tagja
által a szövetkezetben végzett tevékenység ellenértékeként
megszerzett, az Szjatv. alapján adómentes bevétel -
az életvitelszerűen
lakott ingatlan eladása, valamint az életvitelszerűen
lakott ingatlanon fennálló vagyoni értékű jog átruházása
esetén az eladott ingatlan, illetve átruházott vagyoni értékű
jog ellenértékének azon része, amelyből az eladást vagy
átruházást követő egy éven belül az eladó vagy átruházó
saját, vagy közeli hozzátartozója életvitelszerű, tényleges
lakhatásának célját szolgáló ingatlan vagy vagyoni értékű
jog vásárlására kerül sor, -
az elengedett tartozás, illetve a megszűnt kötelezettség, ha a
tartozás elengedésére vagy a kötelezettség megszűnésére a
természetes személyek adósságrendezési eljárásában, továbbá
közüzemi szolgáltatás szolgáltatója, illetve pénzügyi
intézmény által, az adós megélhetését veszélyeztető
szociális helyzete miatt került sor, -
az Szjatv. 7. § (1) bekezdés b)-z) pontja szerinti bevétel.
4.
Adatkezelés
A
pályázó pályázata benyújtásával büntetőjogi felelősséget
vállal azért, hogy az EPER-Bursa rendszerben rögzített, a
pályázati űrlapon és mellékleteiben az általa feltüntetett
adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszi, hogy amennyiben
a pályázati űrlapon és mellékleteiben nem a valóságnak
megfelelő adatokat tüntet fel, úgy a Bursa Hungarica
Ösztöndíjrendszerből pályázata kizárható, a megítélt
támogatás visszavonható.
A
pályázat benyújtásával a pályázó tudomásul veszi, hogy az
NKTK, az önkormányzatok és a felsőoktatási intézmény a
pályázati dokumentációban foglalt személyes adatait az
ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatásra való
jogosultság ellenőrzése céljából az ösztöndíj támogatás
életciklusa alatt kezelheti a GDPR 6. cikk (1) bekezdésének a) és
e) pontjában, valamint a 9. cikk (2) bekezdésének b) pontjában
foglaltak szerint. Az adatkezelésről, az adatkezeléssel
kapcsolatos jogairól, az általa igénybe vehető jogorvoslati
lehetőségekről részletes tájékoztatás található az NKTK
honlapján az Adatvédelmi tájékoztatóban az alábbi
elérhetőségen:
5.
A pályázat elbírálása
A
beérkezett pályázatokat az illetékes települési önkormányzat
bírálja el 2025.
december 3.
napjáig:
a)
az elbíráló önkormányzat a pályázókat hiánypótlásra
szólíthatja fel a formai ellenőrzés és az elbírálás során,
az önkormányzat által meghatározott határidőben, amely azonban
nem lépheti túl a pályázatok önkormányzati elbírálási
határidejét. Az önkormányzat hiánypótlást csak olyan
dokumentumokra kérhet be, amelyeket a pályázati kiírásban
feltüntetett. A hiánypótlási határidő: 5 nap;
b)
az ösztöndíj elbírálása kizárólag szociális rászorultság
alapján, a pályázó tanulmányi eredményétől függetlenül
történik. Az elutasítás indoklásaként nem jelölhetők meg
olyan okok, amelyeket a formai ellenőrzés vizsgál és azon
megfelelőként lettek megjelölve;
c)
az EPER-Bursa rendszerben nem rögzített, nem a rendszerből
nyomtatott pályázati űrlapon, határidőn túl benyújtott, vagy
formailag nem megfelelő pályázatokat a bírálatból kizárja, és
kizárását írásban indokolja;
d)
minden, határidőn belül, postai úton vagy személyesen benyújtott
pályázatot befogad, minden, formailag megfelelő pályázatot
érdemben elbírál, és döntését írásban indokolja;
e)
csak az önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező
pályázókat részesítheti támogatásban;
f)
az elbírálás során korra, faji hovatartozásra, nemre, bőrszínre,
nemzetiségre, vallási vagy világnézeti meggyőződésre,
egészségi állapotra, családi állapotra, tanulmányi eredményre
tekintet nélkül, kizárólag a pályázó szociális
rászorultságának objektív vizsgálatára tekintettel járhat el.
A
pályázó az elbíráló szerv döntése ellen fellebbezéssel nem
élhet, a támogatói döntés ellen érdemben nincs helye
jogorvoslatnak.
A támogatási döntéssel szemben az államháztartási törvény
végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 102/D.
§ szerinti kifogást eljárásjogi jogszabálysértésre történő
hivatkozással, a döntésről szóló értesítés kézhezvételét
követő 5 napon belül lehet benyújtani az illetékes önkormányzat
jegyzőjénél, aki érdemben megvizsgálja a kifogást és dönt
arról. A felmerült kifogás beérkezését követő 5 napon belül
az önkormányzat jegyzőjének értesítenie kell az NKTK-t.
A
megítélt ösztöndíjat az önkormányzat megszüntetheti abban az
esetben, ha az ösztöndíjas elköltözik a települési
önkormányzat területéről. A települési önkormányzat ebben az
esetben határozatban rendelkezik a támogatás megszüntetéséről.
A határozat csak a meghozatalát követő tanulmányi félévtől
ható hatállyal hozható meg.
6.
Értesítés a pályázati döntésről
A
települési önkormányzat a meghozott döntéséről és annak
indokáról 2025. december 4. napjáig az EPER-Bursa rendszeren
keresztül elektronikusan vagy postai úton küldött levélben
értesíti a pályázókat.
Az
NKTK az önkormányzati döntési listák érkeztetését követően
2026. január 19. napjáig értesíti a települési önkormányzatok
által nem támogatott pályázókat az önkormányzati döntésről
az EPER-Bursa rendszeren keresztül.
Az
NKTK az elbírálás ellenőrzését és az intézményi
ösztöndíjrészek megállapítását követően 2026. március 13.
napjáig az EPER-Bursa rendszeren keresztül értesíti a települési
önkormányzat által támogatásban részesített pályázókat a
Bursa Hungarica Ösztöndíj teljes összegéről és az
ösztöndíj-folyósítás módjáról.
7.
Az ösztöndíj folyósításának feltételei
A
felsőoktatási intézményeknek az ösztöndíj kifizetést
megelőzően az ösztöndíjra való jogosultságot a nemzeti
felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvényben foglaltak
figyelembevételével kell megállapítaniuk. A Korm. rendelet
hatálya – amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik – nem
terjed ki a honvéd tisztjelöltekre, a rendvédelmi oktatási
intézmény tisztjelöltjeire, a Magyar Honvédség hivatásos és
szerződéses állományú, valamint a rendvédelmi feladatokat
ellátó szervek hivatásos állományú hallgatóira és a polgári
nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú hallgatóira,
továbbá a rendészeti képzésben részt vevő ösztöndíjas
hallgatókra, részükre az ösztöndíj nem folyósítható.
Az
ösztöndíj csak azokban a hónapokban kerül folyósításra,
amelyekben a pályázó beiratkozott, aktív hallgatója a
felsőoktatási intézménynek.
Az
ösztöndíj-folyósítás feltétele, hogy a támogatott pályázó
hallgatói jogviszonya a 2025/2026. tanév második félévében
megfeleljen a pályázati kiírásnak. Amennyiben a támogatott
pályázó hallgatói jogviszonya nem felel meg a pályázati
kiírásnak, a támogatott az ösztöndíjra való jogosultságát az
adott félévben elveszíti. Azokban a hónapokban, amelyekben a
hallgató hallgatói jogviszonya szünetel, vagy nem felel meg a
pályázati kiírás feltételeinek, az ösztöndíj folyósítása a
folyósítás véghatáridejének módosulása nélkül, teljes
egészében szünetel.
8.
Az ösztöndíj folyósítása
Az
ösztöndíjas jogviszony időtartama: 10
hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félévben
félévenként max. 5 hónap (a továbbiakban: Bursa tanulmányi
félév), a 2025/2026. tanév második féléve és a 2026/2027.
tanév első féléve.
Az
önkormányzatok egy Bursa tanulmányi félévre egy összegben
utalják át az NKTK Bursa Hungarica számlájára a támogatott
hallgatók öthavi önkormányzati támogatási összegét. Az NKTK a
beérkezett önkormányzati ösztöndíjrészeket a kifizetőhelyek
(felsőoktatási intézmények) szerint újracsoportosítja, majd a
jogosult hallgatók után továbbutalja a kifizető felsőoktatási
intézményekhez abban az esetben, ha a felsőoktatási intézmény a
hallgatók jogosultságát visszaigazolta, és az önkormányzat
utalási kötelezettségét teljesítve a pontos támogatási
összeget továbbította az NKTK számlájára.
Az
intézményi ösztöndíjrész forrása a
Korm.
rendelet
18. § (3) bekezdése értelmében az intézmények költségvetésében
megjelölt elkülönített forrás.
Az
ösztöndíjat (mind az önkormányzati, mind az intézményi
ösztöndíjrészt) az a felsőoktatási intézmény folyósítja a
hallgatónak, amelytől a hallgató – az állami költségvetés
terhére – a hallgatói juttatásokat kapja. Amennyiben a hallgató
egyidejűleg több felsőoktatási intézménnyel is hallgatói
jogviszonyban áll, az a felsőoktatási intézmény folyósítja
számára az ösztöndíjat, amellyel elsőként létesített
hallgatói jogviszonyt. A felsőoktatási intézmények szerződése
alapján folyó, közösen meghirdetett – egyik szakon nem
hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár –
kétszakos képzés esetében a hallgató számára a nem hitéleti
képzést biztosító felsőoktatási intézmény folyósítja az
ösztöndíjat. A kifizetés előtt a jogosultságot, valamint a
hallgatói jogviszony fennállását az intézmény megvizsgálja.
Az
ösztöndíj folyósításának kezdete legkorábban 2026. március
hónap.
Az
önkormányzati ösztöndíjrész kifizetése a tavaszi félévben
március, az őszi félévben október hónaptól, de legkésőbb a
felsőoktatási intézményhez történő átutalást követő első
ösztöndíj-kifizetéskor indul, majd a továbbiakban az
ösztöndíjfizetés rendje szerint történik.
Az
intézményi ösztöndíjrész folyósítása március, illetve
október hónapban kezdődik, azt a hallgatói juttatásokkal azonos
rendben kell kifizetni. Az intézményi ösztöndíjrészt abban az
esetben is ki kell fizetni, ha az önkormányzati ösztöndíjrész
fedezete nem áll rendelkezésre az intézmény számláján. Az
intézményi ösztöndíjrész független minden más, a
felsőoktatási intézményben folyósított támogatástól.
Az
elnyert ösztöndíjat közvetlen adó- és TB-járulékfizetési
kötelezettség nem terheli (Szjatv. 1. számú melléklet 3.2.6. és
4.17. pontja). Az ösztöndíj teljes összege elszámolási
kötelezettség terhe nélkül szabadon felhasználható.
Az
ösztöndíjas a Bursa tanulmányi félév lezárását követően
(június 30., január 31.) a jogosultsági bejegyzéssel kapcsolatos
kifogást nem tehet, illetve a ki nem fizetett ösztöndíjára már
nem tarthat igényt.
9.
A pályázók értesítési kötelezettségei
Az
ösztöndíjban részesülő hallgató köteles az ösztöndíj
folyósításának időszaka alatt minden, az ösztöndíj
folyósítását érintő változásról haladéktalanul (de
legkésőbb 15 napon belül) írásban
értesíteni
a
folyósító felsőoktatási intézményt és
az
NKTK-t
(levelezési cím: Bursa Hungarica 1381 Budapest, Pf. 1418).
A
bejelentést az EPER-Bursa rendszeren keresztül kell kezdeményeznie.
Az
értesítési kötelezettséget a hallgató 5 munkanapon belül
köteles teljesíteni az alábbi adatok változásakor:
-
a
tanulmányok szüneteltetése (halasztása); -
tanulmányok
helyének megváltozása (az új felsőoktatási intézmény, kar,
szak megnevezésével); -
tanulmányi
státusz (munkarend, képzési szint, finanszírozási forma),
képzés
megnevezésének
változása; -
személyes
adatainak (név, lakóhely, elektronikus levelezési cím)
változása.
Az
az ösztöndíjas, aki értesítési kötelezettségének
elmulasztása miatt esik el az ösztöndíj folyósításától, a
Bursa tanulmányi félév lezárását követően, legkésőbb június
30. napjáig, illetve január 31. napjáig ki nem fizetett
ösztöndíjára már nem tarthat igényt.
Az
ösztöndíjas 30 napon belül köteles a jogosulatlanul felvett
ösztöndíjat a folyósító felsőoktatási intézmény részére
visszafizetni.
Az
ösztöndíjas lemondhat a számára megítélt támogatásról, amit
az EPER-Bursa rendszerben kezdeményezhet és az onnan letölthető
Lemondó nyilatkozatot aláírva, postai úton, ajánlott levélként
megküldve az NKTK címére jelenthet be. A Lemondó nyilatkozat
beküldésével az ösztöndíjas a nyertes ösztöndíjpályázatát
megszünteti, azaz a megjelölt félévre járó ösztöndíjról és
az ösztöndíj további félévi részleteiről is lemond.
Amennyiben
megállapítást nyer, hogy a pályázó a pályázatban nem a
valóságnak megfelelő adatokat szolgáltatta vagy a pályázati
feltételeknek egyébként nem felel meg, támogatásban nem
részesülhet még abban az esetben sem, ha az ösztöndíj
elnyeréséről szóló tájékoztatást már kézhez vette.
10.
Lebonyolítás
Az
ösztöndíjpályázattal kapcsolatos központi adatbázis-kezelői,
koordinációs, a települési és a megyei önkormányzati
ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat az NKTK látja
el.
Az
NKTK elérhetőségei:
Nemzeti
Kulturális Támogatáskezelő
Bursa
Hungarica Ügyfélszolgálat fff
1381
Budapest, Pf.: 1418
Tel.:
(06-1) 550-2700
E-mail:
bursa@nktk.hu
Internet:
www.nktk.gov.hu
(Bursa Hungarica